Artykuły

Home / Artykuły / Integracja Microsoft Dynamics 365 Business Central z Microsoft Dynamics 365 for Sales

Integracja Microsoft Dynamics 365 Business Central z Microsoft Dynamics 365 for Sales

Microsoft Dynamics 365 Business Central to system ERP dla małych i średnich firm, który został opublikowany w październiku 2018 roku. Od momentu swojej premiery został on rozbudowany o wszystkie funkcjonalności Microsoft Dynamics NAV do środowiska SaaS.

Microsoft Dynamics 365 Business Central to oparte na chmurze, rozwiązanie do zarządzania przedsiębiorstwem, które umożliwia klientom przejście z prostszego oprogramowania księgowego lub starszego systemu ERP do jednego, przeznaczonego do zarządzania finansami, operacjami, sprzedażą i obsługą klientów. Zakres funkcjonalności Business Central można dodatkowo rozbudować, dzięki integracji z innymi, bardziej wyspecjalizowanymi i zaawansowanymi modułami Microsoft Dynamics 365.

Jakie są najważniejsze funkcjonalności Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Podstawowa licencja Microsoft Dynamics 365 Business Central Essentials zawiera następujące funkcje:

  • Zarządzanie finansami – główny panel, przepływy pracy, audyty, zarządzanie bankowością, budżetami, umowami z bankami, środki trwałe, waluty, odroczenia.
  • CRM – podstawowe funkcje CRM, zarządzanie kontaktami, kampaniami, szansami sprzedażowymi i możliwość łatwej integracji z Dynamics 365 for Sales.
  • Zarządzanie łańcuchami dostaw – zarządzanie zamówieniami zakupowymi oraz sprzedażowymi, podstawowe rozliczanie należności, zarządzanie lokalizacjami, transferami towarów pomiędzy nimi oraz podstawowe funkcje związane z magazynowaniem.
  • HR – zarządzanie pracownikami oraz związanymi z nimi wydatkami.
  • Zarządzanie projektami – zasoby, estymacje, planowanie pracy.

Odpowiada to wcześniejszemu zakresowi funkcjonalności Microsoft Dynamics NAV 2018 Starter Pack.

Licencja Microsoft Dynamics 365 Business Central Premium zawiera powyższe funkcjonalności, a także:

  • Zarządzanie zleceniami serwisowymi –zarządzanie umowami, cenami usług, planowanie usług serwisowych oraz zarządzanie zasobami niezbędnymi do wykonywania prac serwisowych.
  • Produkcja – zlecanie produkcji, zarządzanie wersjami produktów, planowanie dostaw, prognozowanie popytu, zarządzanie mocami produkcyjnymi.


Odpowiada to zakresowi funkcjonalności, który dotąd był dostępny w ramach Microsoft Dynamics NAV 2018 Extended Pack.

Co nowego wprowadza Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Odświeżony interfejs

Jedną z najbardziej zauważalnych zmian, względem poprzednich rozwiązań jest odświeżenie interfejsu. Nowy interfejs pomaga użytkownikom zwiększyć produktywność, dzięki lepszemu układowi, który maksymalizuje przestrzeń ekranu i umożliwia łatwiejszą nawigację w całej aplikacji. Przycisk „wstecz” jest łatwo widoczny i wyświetla się w lewym górnym rogu okna ,a dynamiczne polecenia systemowe zajmują środkową sekcję.

Dostęp mobilny

Microsoft Dynamics 365 Business Central można wdrożyć w wersji on-premises, hybrydowej i w chmurze. Z Business Central można korzystać z poziomu Windowsa, przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnych zainstalowanych na tablecie lub innych urządzeniach z systemem iOS, Android, czy Windows.

Tell Me

Funkcja Tell Me stanowi usprawnienie możliwości wyszukiwania stron lub raportów, pomagając użytkownikom szybciej i przy użyciu mniejszej liczby kliknięć znaleźć to, czego potrzebują.

Lepsze filtrowanie

Z boku stron dostępne jest nowe okienko filtrowania, które umożliwia łatwe stosowanie wielu predefiniowanych lub niestandardowych filtrów do list, które można zapisać i wykorzystać, nawet podczas przeglądania wielu stron/zakładek.

Kopiowanie i wklejanie wierszy

Jest to nowa funkcja, która poprawia wydajność podczas pracy z danymi, umożliwiając użytkownikom kopiowanie i wklejanie całych wierszy do tej samej lub podobnych list w Business Central. Alternatywnie, użytkownicy mogą kopiować i wklejać wiersze z Business Central do Microsoft Excel lub odwrotnie, kopiując dane z Excela i wklejając je do Business Central.

Ulepszona integracja z Power BI

Business Central umożliwia lepsze, bardziej płynne połączenie pomiędzy BC, a Microsoft Power BI. Ulepszenia obejmują automatyczne wdrażanie raportów usługi Power BI w Business Central od momentu pierwszego zalogowania. Raporty można dostosowywać, zarządzać nimi, filtrować, wycinać i wykorzystywać dane, bez konieczności opuszczania Business Central.

Dostosowywanie polityki dostępów

Każda firma ma swój sposób organizacji, podziału obowiązków etc. W związku z tym, w Dynamics 365 Business Central wprowadzono szersze możliwości zarządzania i dostosowywania uprawnieniami poszczególnych użytkowników, tak aby jak najlepiej dopasować je do wymagań biznesowych danej firmy.

Ile kosztuje licencja Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Microsoft Dynamics 365 Business Central jest dostępny w dwóch wariantach: Essentials i Premium.

Licencja Dynamics 365 Business Central Essentials kosztuje 59€ za użytkownika miesięcznie, a Dynamics 365 Business Central Premium 84,30€ za użytkownika miesięcznie.

Wszyscy użytkownicy w ramach jednej organizacji muszą mieć ten sam typ licencji, firmy nie mogą łączyć ze sobą i dopasowywać licencji Essentials i Premium. Należy również zwrócić uwagę, że wszystkie licencje Business Central to licencje użytkownika, a więc nie ma możliwości kupienia jednej licencji dla całej organizacji, a jedynie dla każdego z osobna.

Jak wygląda integracja Microsoft Dynamics 365 z Dynamics 365 for Sales?

Jako ARP Ideas zajmujemy się głównie Microsoft Dynamics 365 for Sales. Natomiast w zakresie naszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia mieści się również integracja Business Central z przed chwilą wymienionym rozwiązaniem.

Po co integrować Dynamics 365 for Sales z Business Central?

Microsoft Dynamics 365 Business Central zapewnia jedynie podstawowe możliwości z zakresu zarządzania relacjami z klientami. To Dynamics 365 for Sales jest głównym narzędziem Microsoft, które jest przeznaczone do obsługi procesów sprzedażowych. Więcej o możliwościach Dynamics 365 for Sales można przeczytać tutaj:

Jakie są efekty integracji Microsoft Dynamics 365 for Sales i Microsoft Dynamics 365 Business Central u naszego klienta?

Integracja Microsoft Business Central z Dynamics 365 for Sales, umożliwia stworzenie spójnej ścieżki od momentu nawiązania pierwszego kontaktu z klientem, poprzez sprzedaż, złożenie zamówienia, przez księgowość, wystawienie faktury i dostawę.

W momencie zamówienia produktu przez klienta, następuje płynne przejście pomiędzy systemami. Sprzedawca natychmiastowo otrzymuje informację o tym, czy towar jest dostępny, aktualizowane są stany magazynowe, płynnie przekazywane są wszystkie dokumenty dotyczące zamówienia.

Co ważne, dzięki możliwości śledzenia każdego etapu od zamówienia, po fakturę – możliwe jest precyzyjne oszacowanie opłacalności poszczególnych transakcji. Firma dokładnie wie, ile kosztowało zrealizowanie danego zamówienia przy uwzględnieniu kosztu każdego etapu obsługi klienta, włącznie z kontaktem, montażem, wystawieniem faktury i tak dalej. Umożliwia to precyzyjne oszacowanie opłacalności praktycznie każdego zamówienia.

Jest to rozwiązanie szczególnie wygodne dla firm, które realizują dużo zamówień, często wystawiają faktury. Business Central pozwala realizować dostawy pod konkretne zamówienia sprzedaży. Dynamics 365 for Sales wspiera proces sprzedaży, natomiast Business Central zapewnia obsługę procesu realizacji zamówień, w tym zakupy oraz księgowość. Wspólne są kartoteki indeksów towarowych oraz bazy klientów. Dzięki temu zapewniony jest płynny przepływ informacji pomiędzy obydwoma systemami.

W łatwy sposób można sprawdzić, czy klient opłacił fakturę, a jeżeli tego nie zrobił – jaki był powód, dla którego to się stało. Na przykład brak dostarczenia produktu, opóźnienie w montażu produktu lub zwyczajnie o tym zapomniał. W takim wypadku Business Central wyśle alert do CRM-owej części rozwiązania. Dzięki temu sprzedawca lub inna osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem będzie mogła wyjaśnić sytuację.

Rozwiązanie można w prosty sposób dostosować do lokalnych przepisów prawno-podatkowych. Jego implementacja jest również relatywnie niedroga ze względu na dostęp do usługi w modelu subskrypcyjnym.

Jak przebiega integracja od strony technicznej?

Ze względu na to, że narzędzia Microsoft Dynamics 365 Business Central oraz Microsoft Dynamics 365 for Sales zostały zaprojektowany w taki sposób, aby ich połączenie ze sobą nie było trudne – nie potrzebne były żadne zewnętrzne integratory. Jest to de facto jedna wspólna platforma, ze wspólnym modem danych.

Obydwa systemy mają wspólną logikę biznesową i wspólne procesy, można wykorzystać procesy i logikę z Microsoft Dynamics 365 Business Central w Dynamics 365 for Microsoft Dynamics 365 for Sales i na odwrót.

System można też wesprzeć innymi elementami platformy Microsoft:

  • Microsoft Flow do obsługi np. procesu akceptacji,
  • PowerBI do ułatwienia raportowania,
  • Office 365 do obsługi intranetu i bazy wiedzy,
  • Microsoft Teams do komunikacji,
  • Biblioteki SharePoint do przechowywania dokumentów.

Spójny interfejs oraz wspólne mechanizmy uwierzytelniania poprawiają bezpieczeństwo i pozwalają użytkownikom płynne przechodzenie pomiędzy systemami.

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat lub wdrożyć podobne rozwiązanie w swojej firmie?

Kliknij TUTAJ i napisz do nas lub zadzwoń +48 61 624 24 98. Chętnie porozmawiamy o potrzebach Twojej organizacji i podpowiemy, w jaki sposób zwiększyć efektywność Twojej firmy.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Paweł Skała-Piekoś

Paweł Skała-Piekoś

Pasjonat nowoczesnych technologii oraz szeroko pojętej komunikacji. W zespole ARP Ideas odpowiedzialny za marketing.