Artykuły

Home / Artykuły / Dynamics 365 for Marketing – czyli fundament skutecznego marketingu

Dynamics 365 for Marketing – czyli fundament skutecznego marketingu

Kiedy w 2016 roku Microsoft wprowadzał pakiet Dynamics 365 odbiór rynku był bardzo pozytywny. Powszechnie uznano, że potencjał jest ogromny. Z biegiem czasu okazało się, że teoretyczny potencjał z 2016 roku, w 2021 roku jest faktem. Kompleksowe rozwiązanie, które łączy system CRM, ERP, narzędzia do przeprowadzania analizy biznesowej oraz do zarządzania procesami, organizacją pracy i innymi aktywnościami w organizacji okazało się być strzałem w dziesiątkę.

Jednak w 2016 roku Dynamics 365 był pozbawiony pewnego bardzo ważnego elementu, który dopełniałby obraz kompleksowego środowiska obsługującego biznes. Specjalnego narzędzia przeznaczonego do obsługi marketingu, które umożliwiałoby m.in. sprawną współpracę sprzedaży i ww. marketingu. Brak wspomnianego elementu był szczególnie istotny ze względu na coraz ważniejszą rolę, jako zaczął odgrywać marketing cyfrowy. Z biegiem czasu stał się on fundamentem funkcjonowania zdecydowanej większości firm, które zamierzają lub już odniosły większy sukces na rynku. Moduł marketingowy był brakującym elementem układanki Dynamics 365, bez którego rodzina Dynamics 365 nie była w komplecie.

Przed premierą Microsoft Dynamics 365 for Marketing, osoby korzystające z narzędzi Microsoft musiały polegać głównie na usługach firm trzecich, jeżeli chciały zapewnić sobie sprawną obsługę działań marketingowych.

Do pierwszego znaczącego przełomu doszło w 2012 roku, kiedy Microsoft nabył oprogramowanie Marketing Automation Marketing Pilot, które w późniejszym okresie zmieniło nazwę na Microsoft Dynamics Marketing. Następnie ogłoszono wycofanie samodzielnego narzędzia Dynamics Marketing, który został zastąpiony przez w pełni zintegrowany ze środowiskiem Dynamics 365 – Dynamics 365 for Marketing.

Odpowiadało to rosnącej potrzebie klientów na to, aby powstała platforma marketingowa w pełni zintegrowana z Dynamics 365, która nie była by półśrodkiem, ale narzędziem w pełni wpisującym się w filozofię środowiska Dynamics 365. To właśnie z tego powodu Microsoft stworzył nowe rozwiązanie od zera – uwzględniając także innowacyjne produkty czołowej konkurencji, jak np. Salesforce, która robiła wszystko, aby wyprzedzić Microsoft.

W końcu Dynamics 365 for Marketing ujrzał światło dzienne i uzupełnił zestaw możliwości Dynamics 365. Dzisiaj przyjrzymy się z bliska tej chmurowej platformie służącej do automatyzacji marketingu i przedstawimy funkcjonalności, które ma ona do zaproponowania biznesowi.

Czym jest Dynamics 365 for Marketing?

Dynamics 365 for Marketing to pierwsza aplikacja stworzona pod kątem obsługi marketingu w ramach pakietu Dynamics 365. Jej celem jest zapewnienie wszystkich niezbędnych narzędzi dla małych i średnich firm do prowadzenia wielokanałowych kampanii marketingowych.

Zawiera narzędzia, które mogą być używane do tworzenia i uruchamiania kampanii w różnych kanałach komunikacji jednocześnie. Oprócz tego jest wyposażona w wysokiej klasy gotowe szablony, które można dodatkowo dostosowywać do swoich potrzeb za pomocą intuicyjnego interfejsu typu „drag and drop”.

Użytkownicy mogą tworzyć tzw. Customer Journey, z odpowiednio uwarunkowanymi komunikatami i działaniami, które mogą być uruchamiane na różnych etapach kampanii, w zależności od np. czasu lub sposobu interakcji z klientem. Spersonalizowane, zautomatyzowane interakcje pomagają odpowiednio dbać (lead nurturing) i rozbudowywać relacje z potencjalnymi klientami i przesuwać ich do kolejnych etapów lejka sprzedażowego.

Jako, że Dynamics 365 for Marketing jest częścią Dynamics 365 – tak jak pozostałe aplikacje z tej grupy, używa modelu danych Common Data Model (Dataverse) do przechowywania i udostępniania danych aplikacjom z pozostałych gałęzi systemu Dynamics 365, jak np. Sales lub Customer Engagement. Dzięki temu wszystkie dane w ramach poszczególnych modułów są zawsze zsynchronizowane i aktualne, a działy sprzedaży i marketingu mogą ze sobą w pełni efektywnie współpracować.

Aplikacja Dynamics 365 for Marketing tak samo, jak pozostałe z pakietu Dynamics 365, jest przygotowana pod kątem wykorzystywania jej na wielu różnych urządzeniach – smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych, czy laptopach.

Dla kogo jest Dynamics 365 for Marketing?

Dynamics 365 for Marketing zapewnia wiele zaawansowanych narzędzi, w tym możliwość śledzenia Customer Journey na każdym etapie. Dzięki temu jest znacznie bardziej wydajnym rozwiązaniem niż uboższe i bardziej podstawowe platformy marketingowe.

Najlepiej sprawdza się w średniej wielkości organizacjach, które mają możliwość zainwestowania czasu i pieniędzy w stworzenie spójnej strategii marketingowej. Dynamics 365 for Marketing to zestaw narzędzi, który umożliwi realizację każdego z etapów takiej strategii. Zaprojektowany został głównie pod kątem marketingu typu B2B, ale dobrze radzi sobie również w przypadku B2C.

Jakie są najważniejsze funkcjonalności Dynamics 365 for Marketing?

Projektowanie interaktywnego Customer Journey

Zanim zacznie się tworzyć kampanię marketingową i generować leady, należy dobrze zaprojektować Customer Journey, czyli podróż klienta – od momentu trafienia na Twoją stronę lub reklamę, aż po moment podjęcia decyzji o kupieniu usługi lub produktu. Stworzenie dobrego Customer Journey da jasny obraz, w jaki sposób klient przechodzi całą ścieżkę od chwili dowiedzenia się o istnieniu Twojej firmy – pozwoli to oceniać i optymalizować jej poszczególne etapy.

Odpowiednie zmapowanie transformacji leada (potencjalnego klienta) do momentu stania się realnym klienta – pomaga określić, w jaki sposób należy wchodzić w interakcję z potencjalnymi klientami na poszczególnych etapach, aby częściej podejmowali oni decyzję o tym, żeby stawać się klientami.

Dzięki wykorzystaniu Dynamics 365 for Marketing – Customer Journey przestaje być modną koncepcją, ale zamiast tego, staje się realnym doświadczeniem, praktycznym i skutecznym modelem, który pozwala zwiększyć rentowność całej firmy. Aplikacja zawiera narzędzie do tworzenia Customer Journey prostą metodą „Drag and Drop”, dzięki czemu projektowanie i tworzenie ścieżki klienta jest intuicyjne, a możliwości praktycznie nieograniczone.

Każdy etap Customer Journey można zautomatyzować – na przykład wysyłkę e-maila do klienta o konkretnej treści po tym, jak wykona przewidziane przez nas wcześniej w CJ działanie. W zależności od reakcji na ww. e-maila można zaplanować dalsze działania, które będą zachęcały go do wejścia z nami w interakcję, tak aby ostatecznie doszło do sprzedaży. Można w ten sposób tworzyć bardzo rozbudowane i złożone drzewka interakcji, które codziennie będą wykonywały za nas ogromną część pracy.

Działania podejmowane w ramach Customer Journey nie muszą być zależne od interakcji lub jej braku ze strony klienta – możemy również zaplanować działania w zależności od czasu, a więc mogą być one ustalone według konkretnej daty i godziny.

Kampanie wielokanałowe

Dynamics 365 for Marketing umożliwia również wykorzystywanie potencjału kampanii przeprowadzanych jednocześnie w wielu kanałach komunikacji – z dostępnymi konfigurowalnymi szablonami i narzędziami do projektowania, które umożliwiają tworzenie profesjonalnie wyglądających e-maili, formularzy i dynamicznych stron docelowych, których celem jest konwersja. Ważnym elementem jest także zaimplementowanie narzędzi, które umożliwiają tzw. lead scoring, czyli automatyczną ocenę potencjału klienta na poziomie landing page lub e-maila.

Istnieje również możliwość tworzenia kampanii SMS oraz w mediach społecznościowych. W celu uzyskania większej kontroli nad działaniami marketingowymi w social media aplikacja integruje się z Microsoft Social Enagement, który jest dostarczany w pakiecie z dowolnym pakiecie CRM.

Zarządzanie eventami

Jedną z wyróżniających funkcji Dynamics 365 for Marketing są jego narzędzia do zarządzania eventami. Pozwala to wpisać się w formułę nowoczesnego marketingu, który polega na dostarczeniu potencjalnym i obecnym klientom wartości m.in. w postaci wiedzy. Moduł marketingowy pomaga organizować konferencje i seminaria oraz zarządzanie tego typu wydarzeniami.

W ramach aplikacji dostępne są funkcje kompleksowego zarządzania eventami online – planowanie logistyki wydarzenia, rejestrację, śledzenie obecności, czy tak pozornie banalne kwestie, jak regulacja głośności poszczególnych uczestników.

Dostępny jest także system zarządzania portalami, za pomogą którego firmy mogą stworzyć obrandowany portal wydarzenia dla uczestników. Można na nim informować uczestników o wolnych miejscach, sposobie rejestracji, dzielić się informacjami na temat prelegentów oraz harmonogramu wydarzenia.

Dynamics 365 for Marketing umożliwia także możliwość integracji z platformami webinarowymi innych firm.

Zarządzanie leadami

Ostatecznym celem każdej kampanii marketingowej jest generowanie leadów. Dynamics 365 for Marketing zawiera intuicyjne narzędzia, które umożliwiają ich pozyskiwanie oraz zarządzanie nimi. Dostępna jest możliwość skutecznego śledzenia ich działań, oceniania ich potencjału, a także dbania o relacje z leadami.

Automatyczny system oceny potencjału leadów pomaga zakwalifikować potencjalnego leada i pozyskać go na odpowiednim etapie Customer Journey w oparciu o z góry określone zasady – takie jak stopień zaangażowania e-maili, wizyty na stronie internetowej, rejestracja dotychczasowej interakcji, rejestracja na wydarzenia etc.

System przypisuje oceny leadom – wysyła w ten sposób informacje do działu sprzedaży o tym, czy nastąpił odpowiedni moment na to, żeby sprzedać danej osobie dany produkt lub usługę. Pozwala to zwiększyć zarówno efektywność marketingowców, jak i działu sprzedaży, a także usprawnić współpracę pomiędzy nimi.

Dodatkowo Dynamics 365 Connector for LinkedIn pozwala użytkownikom modułu marketingowego automatycznie zapisywać w Dynamics 365 leady zebrane za pośrednictwem portalu LinkedIn – z wielu kont, oceniać ich potencjał, a także przekazywać w odpowiednim momencie dalej do działu sprzedaży.

Marketing Insights

Analiza dotychczasowych kampanii jest kluczowym elementem podczas optymalizacji strategii marketingowej. Dlatego oprócz wspomnianego powyżej narzędzia pomagającego ocenić potencjał leadów, Dynamics 365 for Marketing zapewnia również rozbudowane narzędzia analityczne do zbierania i przetwarzania danych.

Dynamics 365 for Customer Insights to narzędzie zawarte wraz z Dynamics 365 for Marketing. Jest to usługa wspierająca analizę biznesową na platformie Azure. Została zaprojektowana w taki sposób, aby pomagać firmom uzyskiwać wyczerpujące informacje na temat klientów oraz umożliwia przedstawianie ich w atrakcyjny wizualnie, przejrzysty sposób.

Dzięki integracji z modułem Dynamics 365 for Marketing – firmy uzyskują dostęp do szczegółowych raportów dotyczących interakcji z każdym elementem treści, z którymi spotyka się ich klient podczas Customer Journey.

Dynamics 365 Portals

Jak już wspomnieliśmy wcześniej – Dynamics 365 for Marketing umożliwia tworzenie i konfigurowanie stron/portali, które pomagają np. uczestnikom eventów, w jak najpełniejszym wykorzystaniu wydarzenia organizowanego przez daną firmę.

Z poziomu tego narzędzia można również zarządzać treściami pomagającymi bardziej zaangażować klientów, w tym ankietami online. Jest to możliwe, dzięki integracji z platformą Microsoft – Voice of the Customer, która umożliwia tworzenie, analizowanie i rozpowszechnianie ankiet pośród klientów.

Konfiguracja i rozwój aplikacji

Dynamics 365 for Marketing – można dostosować do konkretnych potrzeb biznesowych Twojej firmy. Zmiany mogą zostać wdrożone za pomocą narzędzi wbudowanych bezpośrednio w aplikację lub z pomocą programistów.

Najprostszym sposobem na rozwój potencjału Dynamics 365 for Marketing jest instalacja rozszerzeń i nowych funkcji z poziomu Microsoft AppSource. W przypadku bardziej zaawansowanych potrzeb należy skorzystać z pomocy partnera firmy Microsoft, takiego jak np. ARP Ideas.

Ile kosztuje licencja Microsoft Dynamics for Marketing?

Moduł marketingowy w przeciwieństwie do pozostałych rozwiązań w ramach rodziny Dynamics 365 odchodzi od modelu licencjonowania opartego o miesięczną opłatę za użytkownika. Opłata jest natomiast zależna od liczby kontaktów, które zostaną zapisane w ramach aplikacji.

Jako samodzielna usługa Dynamics 365 for Marketing kosztuje 1 500 dolarów miesięcznie. Obejmuje to do 10 000 kontaktów. Za każde kolejne 5 000 kontaktów koszt usługi wzrasta o 250 dolarów miesięcznie. Jeżeli klient korzysta już np. z planu Customer Engagement początkowa cena spada o 750 dolarów miesięcznie. Natomiast opłata 250$ dolarów za 5 000 dodatkowych kontaktów pozostaje bez zmian.

Chcesz skorzystać z możliwości Microsoft Dynamics 365 for Marketing? Skontaktuj się z nami!

Kliknij TUTAJ, aby wypełnić formularz kontaktowy lub zadzwoń do nas pod numer +48 61 624 24 98.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Paweł Skała-Piekoś

Paweł Skała-Piekoś

Pasjonat nowoczesnych technologii oraz szeroko pojętej komunikacji. W zespole ARP Ideas odpowiedzialny za marketing.