Artykuły

Home / Artykuły / Dlaczego warto przenieść usługę Dynamics CRM do wersji chmurowej Dynamics 365?

Dlaczego warto przenieść usługę Dynamics CRM do wersji chmurowej Dynamics 365?

Czym różni się Microsoft Dynamics CRM od Microsoft Dynamics 365?

Dynamics CRM został wprowadzony na rynek w 2003 roku, jako oprogramowanie odpowiedzialne za zarządzanie relacjami z klientami. Następnie było rozwijane przez kolejne 13 lat, aż do premiery swojego następcy Microsoft Dynamics 365 w 2016 roku.

W 2016 roku Microsoft zastąpił Dynamics CRM – Dynamics 365, w pełni przemianowanym produktem, będącym połączeniem CRM i ERP, ale także AX i NAV – w ramach jednej chmurowej platformy. Dzięki temu firmy mogą obsługiwać wszystkie swoje procesy z poziomu jednego systemu. Warto odnotować, że w 2025 roku ostatecznie zostanie wstrzymane wsparcie dla Dynamics CRM, które już zostało w znaczącym stopniu ograniczone na początku 2020 roku.

Bardzo ważną cechą Dynamics 365 jest jego nastawienie na płynną współpracę i przepływ danych z pozostałymi narzędziami Microsoft działającymi w chmurze, jak Office 365 oraz Azure. Dzięki temu powstało kompleksowe środowisko narzędzi, których można używać w prosty sposób, aby usprawnić funkcjonowanie całej organizacji.

W przypadku Dynamics 365 zakres funkcjonalności dostępnych dla użytkownika różnicowany jest przede wszystkim na podstawie tego, jaki moduł Dynamics 365 wykupi oraz stopnia jego customizacji – dokonanej z poziomu samego systemu, czy za pomocą kodu napisanego przez programistów. Funkcjonalności dotychczasowego Dynamics CRM mieszczą się w ramach modułów Sales, Marketing i Customer Service.

Obecnie dostępne są następujące moduły Dynamics 365:

  • Sales
  • Marketing
  • Customer Service
  • Field Service
  • Business Central
  • Finance and Operations
  • Retail
  • Talent
  • Project Service Automation

Jako ARP Ideas specjalizujemy się w implementowaniu, dostosowywaniu i rozszerzaniu zakresu funkcjonalności pierwszych 4 z 7 powyżej wymienionych modułów (Sales, Marketing, Customer Service i Field Service), a także integracji wspomnianych modułów np. z Business Central.

Cloud vs on-premises

Opłaty

Najbardziej odczuwalna i najłatwiejsza do wychwycenia różnica, pomiędzy wersją chmurową oraz on-premises to sposób płatności za system. W przypadku Dynamics 365 In Cloud opłaca się co miesiąc relatywnie niską kwotę abonamentu od (prawie) każdej zakupionej licencji. W przypadku wersji on-premises jest to jednorazowy, ale bardzo wysoki wydatek.

Do tego w przypadku wersji on-premises dochodzi wydatek związany z inwestycją w infrastrukturę serwerową, a także regularne koszty związane z jej utrzymaniem.

Bezpieczeństwo danych

W przypadku chmurowej wersji Dynamics 365 ten problem znika, ponieważ opiera się ona o infrastrukturę Microsoft, a wszystkie dane są przechowywane w specjalnie zabezpieczonych placówkach Microsoft Data Centre. W przypadku wersji on-premises klient musi samodzielnie zadbać o bezpieczeństwo infrastruktury serwerowej.

Oznacza to, że wersja chmurowa Dynamics 365 nie wymaga żadnego sprzętu poza komputerami oraz urządzaniami mobilnymi, które siłą rzeczy są niezbędne do korzystania z systemu.

W przypadku Dynamics 365 In Cloud – znacznie krótszy jest także proces instalacji i wdrażania systemu niż w przypadku rozwiązania on-premises.

Przechowywanie danych

Microsoft standardowo udostępnia 5GB miejsca klientom Dynamics 365 na swoich serwerach oraz zapewnia dodatkowe 2,5GB za każde kolejne 20 licencji. W przypadku wersji on-premises ilość miejsca jest w pełni uzależniona od infrastruktury serwerowej po stronie klienta.

Z tego względu wersja on-premises jest zalecana w przypadku firm, które operują na bardzo dużych wolumenach danych, a In Cloud w przypadku firm, które nie mają w tym zakresie, aż tak wysokich wymagań. W pewnych przypadkach stosuje się także rozwiązania hybrydowe.

Administracja infrastrukturą i aktualizacje

Istotną różnicą jest kwestia administracji infrastrukturą oraz aktualizacji. W przypadku wersji In Cloud możemy mówić o tzw. evergreen CRM. Wszystko dzieje się po stronie Microsoft. System jest na bieżąco aktualizowane – o poprawki błędów oraz nowe funkcjonalności. Bez potrzeby zewnętrznego wsparcia.

Microsoft sam testuje nowe rozwiązania, sprawdza, w jaki sposób zachowują się w środowisku Dynamics 365, weryfikuje poszczególne błędy jeszcze przed wgraniem aktualizacji. A w przypadku jakiekolwiek awarii, czy to od strony infrastrukturalnej, czy programistycznej, szybko usuwa wszystkie błędy, biorąc ryzyka i koszty na siebie. Jednocześnie ze względu na to, jak dużą firmą jest Microsoft, zapewnia jakość sprzętu, na jakim przechowywane są dane oraz poziom bezpieczeństwa, które nie są dostępne dla małych i średnich firm. W przypadku wersji on-premises aktualizacje są w dużej mierze uzależnione od klienta i w wielu przypadkach wymagają zewnętrznej pomocy.

Bieżące aktualizacje w wersji In Cloud pozwalają na korzystanie z najnowszej wersji Microsoft Dynamics 365 – pozbawionej błędów. Oprócz tego Microsoft regularnie rozszerza zakres możliwości Dynamics 365. Dzięki temu użytkownicy wersji online zawsze mają dostęp do systemu, który jest najlepszą dostępną wersją samego siebie. Pozwala to uniknąć sytuacji skostnienia organizacji, przyzwyczajenia się przez pracowników do starego i ograniczonego rozwiązania, które nie jest w stanie odpowiadać na wyzwania stojące przed organizacją.

Z drugiej strony w przypadku bardzo złożonej logiki biznesowej, ogromnych i skomplikowanych rozwiązań – każda większa aktualizacja może wiązać się z pewnym ryzykiem czasowego wstrzymania prawidłowego działania systemu. Należy jednak zastrzec, że dotyczy to ograniczonej puli, największych rozwiązań. W standardowych przypadkach rozwiązania oparte o Dynamics 365 są projektowane w taki sposób, aby aktualizacje nie stanowiły żadnego problemu.

Warte podkreślenia jest to, że wersja chmurowa umożliwia dużo płynniejszą współpracę z pozostałymi rozwiązaniami z rodziny Microsoft – takimi, jak Office 365 lub Azure. Dzięki temu tworzą spójne środowisko współpracy pomiędzy członkami zespołów oraz poszczególnymi zespołami. Ma to szczególne znaczenie w kontekście ciągłego wzrostu popularności pracy hybrydowej oraz w pełni zdalnej.

Przykładowe funkcjonalności, które są w Dynamics 365, a nie ma ich w Dynamics CRM

Współpraca Dynamics 365 z Office 365

W przeciwieństwie do Dynamics CRM, Dynamics 365 jest bliżej powiązane z Office 365. Przykładowo narzędzie Relationship Insights to funkcja w Dynamics 365, które wykorzystuje informacje z programu Outlook, aby zapewnić lepszy wgląd w relacje z klientami.

Microsoft Flow pomaga tworzyć i automatyzować niestandardowe przepływy pracy działające w Azure, Outlook i Dynamics 365. Przykładowo można zdefiniować regułę, która przeprowadza analizę nastrojów w treści każdej nowej wiadomości e-mail w skrzynce odbiorczej programu Outlook. Jeśli wiadomość e-mail ma negatywne opinie, automatycznie wygeneruje sprawę w Dynamics 365 CRM, aby jak najszybciej rozwiązać poważne problemy.

Machine learning i AI

Asystent relacji w Dynamics 365 wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do śledzenia wcześniejszych zachowań, a na tej podstawie przewiduje reakcje potencjalnych klientów. Jest to narzędzie, która pomaga określić na jakim etapie cyklu zakupowego znajduje się potencjalny klient i dostarcza sprzedawcy podpowiedzi dotyczące działań, które powinien podjąć, aby przenieść go na dalszy etap lejka sprzedażowego, aż do domknięcia transakcji.

AI może podpowiadać przedstawicielowi handlowego, jak osiągać lepsze wyniki, proponując kolejne kroki, które umożliwią poprawę relacji z klientami, dodatkową sprzedaż, ponowne zaangażowanie klienta, który nie kupował żadnych produktów od pewnego czasu lub sprzedaż produktów potencjalnemu klientowi, który dotąd nic nie kupił.

Zintegrowany interfejs

Interfejs Dynamics 365 pomaga zespołowi sprzedażowemu szybciej i wygodniej docierać do potrzebnych danych – został on ustandaryzowany na dowolnym ekranie, dzięki czemu cały czas wygląda spójnie i jest intuicyjny w obsłudze.

Ściślejsza integracja z LinkedIn

Kolejną istotną różnicą między CRM a Dynamics 365 jest to, że to drugie narzędzie jest lepiej zintegrowane z danymi z LinkedIn. Dzięki temu ten portal staje się skuteczniejszym narzędziem do poszukiwania potencjalnych leadów.

Microsoft Flow i PowerApps

PowerApps to jeden z najciekawszych elementów dostępnych w Dynamics 365. Umożliwia on tworzenie aplikacji bez wykorzystania lub przy bardzo ograniczonym wykorzystaniu kodu.

Microsoft Flow umożliwia użytkownikom tworzenie zautomatyzowanych przepływów pracy, które pozwalają oprogramowaniu obsługiwać zadania, które dotąd musiały być wykonywane ręcznie. Można np. zautomatyzować powiadomienia e-mail, tak aby informowały o każdej publikacji dot. Twojej marki w mediach społecznościowych.

Power BI

Power BI umożliwia wizualizację danych dzięki dodaniu PowerBI do pulpitu nawigacyjnego CRM – tego typu funkcjonalność jest niedostępna w przypadku Dynamics CRM.

E-mail Engagement

Funkcje Email Engagement umożliwiają użytkownikom śledzenie wiadomości e-mail wysyłanych przez Dynamics 365 i sprawdzanie, czy i kiedy odbiorca otworzył wiadomość e-mail, kliknął w link lub otworzył załącznik.

Lepsza współpraca z urządzeniami mobilnymi

Udoskonalona integracja z urządzeniami mobilnymi umożliwia Dynamics 365 dostęp do takich funkcji urządzeń mobilnych, jak np. aparat, czy geolokalizacja. Udoskonalono również dostęp do funkcji systemu CRM z poziomu urządzenia mobilnego.

Ulepszone wyszukiwanie

Ulepszone funkcje wyszukiwania umożliwiają przeszukiwanie nie tylko własnych rekordów, ale także udostępnionych rekordów, notatek, wiadomości e-mail i spotkań innych użytkowników. Każdy wynik można następnie przefiltrować, aby szybko znaleźć dokładnie to czego się szuka.

Learning Paths

Funkcja Learning Paths Dynamics 365 umożliwia stworzenie dla nowych użytkowników zautomatyzowanej ścieżki wdrażania się do systemu. Konfigurowalne okna pomocy i wyskakujące okienka pomagają wskazywać użytkownikom właściwe akcje z poziomu interfejsu, poprawiając wrażenia użytkownika i pomagając przyspieszyć naukę obsługi systemu.

Chcesz wdrożyć Dynamics 365 w chmurze swojej firmie? Skontaktuj się z nami!

Kliknij TUTAJ, aby wypełnić formularz lub zadzwoń do nas pod numer + 48 61 624 24 98

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Paweł Skała-Piekoś

Paweł Skała-Piekoś

Pasjonat nowoczesnych technologii oraz szeroko pojętej komunikacji. W zespole ARP Ideas odpowiedzialny za marketing.