Artykuły

Home / Artykuły / Dlaczego branża nieruchomości potrzebuje ARP Estate Extensions?

Dlaczego branża nieruchomości potrzebuje ARP Estate Extensions?

ARP Estate Extensions to nasze autorskie rozszerzenie do Microsoft Dynamics 365, które wspiera proces sprzedaży nieruchomości z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych, na wszystkich etapach.

Estate Extensions powstało na skutek analizy dostępnych na rynku rozwiązań dla polskiej branży deweloperskiej i rozmów z naszymi partnerami biznesowymi. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że brakuje dobrych rozwiązań dla właścicieli firm z tego sektora, które byłyby w pełni dostosowane do specyfiki polskiego rynku. Dlatego postanowiliśmy zbudować aplikację, która rozwiązałaby ten problem.

Dlaczego branża nieruchomości potrzebuje digitalizacji?

Zanim przejdziemy do naszego rozwiązania – spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego branża nieruchomości w ogóle potrzebuje digitalizacji.

W dużym skrócie, odpowiedź na to pytanie można zawrzeć w dwóch zdaniach:

1. Kryzysy gospodarcze się zdarzają i powodują bankructwa oraz poważne problemy, w tym dla rynku nieruchomości.

2. Według ekspertów digitalizacja oznacza większą odporność organizacji na obecne i potencjalne kryzysy.

Kryzys gospodarczy z 2008 roku

Rynek nieruchomości to jeden z kluczowych sektorów gospodarki. Bardzo dotkliwie przekonali się o tym Amerykanie. W 2008 roku na skutek polityki tanich kredytów prowadzonej przez FED (amerykański odpowiednik NBP), powstała bańka spekulacyjna, która była przyczyną bardzo dotkliwego kryzysu ekonomicznego. Aby oddać skalę kryzysu należy wspomnieć, że efektem kryzysu był m.in. upadek potężnego banku inwestycyjnego Lehman Brothers.

Kryzys gospodarczy z 2008 roku był na tyle znaczący, że zdołał zachwiać amerykańską oraz całą światową gospodarką, a także przyczynił się do podważenia jednoznacznej pozycji Stanów Zjednoczonych, jako najpotężniejszego światowego supermocarstwa.

Przykładowe efekty kryzysu nieruchomości z 2008 roku:

  • 9 milionów osób w USA straciło pracę,
  • średnia wartość wszystkich nieruchomości w USA spadła o 100 000 dolarów,
  • amerykańska gospodarka straciła 648 mld dolarów.

Wśród ekonomistów panuje konsensus, co do tego, że kryzys gospodarczy z roku 2008 obszedł się dosyć łagodnie z polską gospodarką. Pomimo tego, możemy mówić o skutkach, których znaczenia nie można podważyć:

  • średnia wartość transakcyjna nieruchomości w Polsce spadła od 10 do 20%,
  • poziom bezrobocia w Polsce wzrósł z 9 do 14%,
  • zadłużenie państwa polskiego wzrosło do poziomu, który oznaczał, że weszliśmy w pierwszy konstytucyjny próg ostrożnościowy zakazujący dalszego zadłużania się.

Ostrzeżenia analityków Deloitte

Jednak kryzys z 2008 roku to nie koniec historii. W 2019 roku portal parkiet.com powołując się na raport Deloitte wskazywał, że w Polsce, na rynku nieruchomości utrzymuje się niezła koniunktura, jednak istnieją pewne zagrożenia.

Marża deweloperów budowlanych wynosiła wtedy ponad 30%. Analitycy ostrzegali, że boom gospodarczy z przełomu 2017 i 2018 roku powoli zaczyna stygnąć, przy jednoczesnym wzroście cen materiałów budowlanych. Sytuacja wydawała się być umiarkowanie stabilna, jednak wskazywali na to, że warto zachować pewną ostrożność.

Wspomniana firma Deloitte opublikowała raport „European Construction Monitor 2017-2018: A looming new construction crisis?” – w którym ostrzegała, że rosnące koszty i problemy z rekrutacją nowych pracowników mogą być przyczyną nowego kryzysu w branży nieruchomości.

Eksperci Deloitte wskazywali, że deweloperzy budowlani, chociaż wiąże się to z kosztami inwestycyjnymi, muszą stawiać na rozwój technologiczny, jeżeli chcą przetrwać na rynku. Zdecydowali się na to ważni gracze na polskim rynku m.in. Skanska, ACS, Strabag, Vinci, czy nasi klienci, którzy odnotowują bardzo dobre wyniki finansowe, jak np. Victoria Dom.

Kryzys pandemiczny COVID-19

Trwający kryzys przez, który obecnie w 2021 roku przechodzimy, miał oczywiście zupełnie inne źródło niż ten z 2008. Chociaż część ekspertów twierdzi, że nastąpiłby on nawet, gdyby nie doszło do pandemii COVID-19, jednak z całą pewnością koronawirus pogłębia skalę kryzysu gospodarczego.

Co ciekawe, jak na razie polski rynek nieruchomości po początkowo niepokojących sygnałach radzi sobie w warunkach pandemicznych całkiem dobrze. Co prawda w I fazie pandemii w marcu 2020 roku prawie 73% pośredników obrotu nieruchomościami odnotowało spadek zainteresowania kupnem nowej nieruchomości. Jednocześnie w tym samym okresie nie doszło do sfinalizowania ponad 37% zaplanowanych transakcji. Jednak w kolejnych fazach ze względu na duży zastrzyk środków finansowych ze strony państwa oraz obniżenie stóp procentowych przez NBP sytuacja w tym sektorze gospodarki się znacząco poprawiła, do tego stopnia, że możemy mówić o jej stabilizacji i pozytywnych prognozach na rok 2021. Nie oznacza to oczywiście, że branża nie stoi przed wyzwaniami.

Dalsze wyzwania dla branży nieruchomości

Deloitte w swoim raporcie Real Estate Predictions 2021 wskazało, że długofalowo największą nadzieją na utrzymanie pozytywnych trendów m.in. dla sektora nieruchomości jest wykorzystanie obecnego kryzysu, jako katalizatora zmian, czyli pretekstu do przyspieszenia ich implementacji. W tym kontekście mowa jest głównie implementacji takich trendów, jak automatyzacja, robotyzacja, przystosowanie firmy do pracy zdalnej oraz hybrydowej, a także wykorzystanie potencjału technologii 5G, która będzie stanowiła spoiwo nowoczesnych firm, ze względu na nieporównywalnie większą niż dotychczas szybkość mobilnego internetu.

Jak podaje portal Brief – w wyniku pandemii 27% firm w Polsce oraz 35% w skali światowej zdecydowało się na przyspieszenie decyzji o wdrożeniu automatyzacji i digitalizacji. Aż 97% z firm, które decydują się na automatyzację i digitalizację, jako swój cel wskazują utrzymanie lub zwiększenie obecnego poziomu zatrudnienia.

Eksperci wskazują jednoznacznie, że tempo transformacji cyfrowej cały czas przyspiesza i obecnie jest większe niż kiedykolwiek wcześniej. Natomiast organizacje, które decydują się na ten krok – zyskują większą elastyczność i odporność na dynamikę przemian, do jakich dochodzi podczas kryzysu.

O tym, że digitalizacja może być kluczowa właśnie dla branży nieruchomości wspomina również raport Przyszłość budownictwa po COVID-19 opracowany przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa.


W jaki sposób wdrożenie ARP Estate Extensions może pomóc firmie deweloperskiej?

Nasz produkt wspiera proces sprzedaży nieruchomości z uwzględnieniem specyfiki rynku oraz wszystkich jego etapów.  Zaczynając od możliwości przeprowadzenia ankiet dotyczących preferencji klientów, przez zarządzanie inwestycjami, harmonogramem spłat, wsparciem serwisowym, zaległościami i rabatami, po aneksowanie umów oraz obsługę upoważnień. System pozwala na automatyczne generowanie ofert oraz umów na podstawie dostępnych w CRM danych klientów.

Rozwiązanie ułatwia pracę przed, w trakcie oraz po oddaniu inwestycji. Klient z poziomu aplikacji opracowanej przez nas, może dodać wszystkie swoje inwestycje, oznaczyć na jakim etapie realizacje znajdują się w danym momencie, widzi również liczbę zarezerwowanych, kupionych oraz wolnych mieszkań. Rozwiązanie umożliwia także bieżący wgląd w prośby i skargi najemców oraz pozwala na sprawdzenie statusu płatności dla danego lokalu.

W skrócie – ARP Estate Extensions umożliwia automatyzację procesów sprzedażowych, wydajniejsze zarządzanie działem sprzedaży oraz bardziej efektywną obsługę posprzedażową.

Oprócz tego Estate Extensions, dzięki integracji z modułem Dynamics 365 for Marketing umożliwia segmentację poszczególnych grup klientów, projektowanie Customer Journey, prowadzenia newsletterów, zapisywania na drzwi otwarte etc. Dostępne jest również automatyczne generowanie dokumentów z wcześniej przygotowanych szablonów.

Przeczytaj więcej o Dynamics 365 for Marketing:

Całość rozwiązania można bez problemu zintegrować z systemem finansowo-księgowym oraz wpłatami klientów. Zarówno w sposób półautomatyczny, jak i automatyczny, który daje pełną kontrolę nad fakturami z poziomu systemu ERP.

To wszystko uzupełnia portal przeznaczony dla klientów przy pomocy, którego mogą generować faktury, sprawdzić harmonogram płatności, śledzić aktualności z procesu budowy, czy przekazywać zgłoszenia o ewentualnych usterkach do dewelopera.

ARP Estate Extensions jest na bieżąco aktualizowane pod kątem obowiązujących w Polsce przepisów prawa dotyczących rynku nieruchomości. Obecnie nasze narzędzie działa wyłącznie w Polsce, ale nie ma przeszkód, aby dostosować je do wymogów rynku w dowolnym kraju na świecie.

Najważniejsze funkcjonalności narzędzia ARP Estate Extensions:

Sprzedaż

  • Ankiety, preferencje, scoring klientów i leadów
  • Automatyczne generowanie ofert
  • Integracja z Outlook, synchronizacja spotkań i zadań
  • Rabaty i promocje z modułem akceptacji
  • Udziałowcy, współwłaściciele czy wspólnoty majątkowe odzwierciedlone na każdym etapie
  • Aneksowanie i cesje wszelkiego rodzaju
  • Rezerwacje i kolejki na produktach
  • Korespondencja seryjna dla wszelkich niezbędnych typów dokumentów z możliwością łatwego modyfikowania szablonów
  • Integracja z portalami inwestycji

Rozliczenia

  • Automatyczne generowanie harmonogramów płatności z możliwością zaokrąglania, ręcznej modyfikacji oraz walidacji kwot
  • Automatyczne rozliczanie wpłat, integracja z systemami bankowymi oraz systemami ERP i finansowo – księgowymi
  • Zaległości i odsetki
  • Zaawansowane możliwości rozliczania powierzchni dodatkowych, zmian lokatorskich i obmiarów
  • Wystawianie wszelkiego rodzaju faktur i ich dystrybucji do klienta
  • Obsługa produktów przynależnych, zmiana stawek VAT, rozliczanie mieszkań powyżej 150m2powierzchni

Serwis usterki reklamacje

  • Pełna obsługa procesu
  • Portal do zgłaszania usterek
  • Baza wiedzy umożliwiająca bardzo szybkie rozwiązanie najczęściej powtarzających się zgłoszeń
  • Bezpośrednia komunikacja z generalnym wykonawcą i śledzenie statusów zgłoszeń

Inne

  • Zautomatyzowany proces komunikacji z doradcami kredytowymi, notariuszami, generalnymi wykonawcami, a także pośrednikami z możliwością obliczania dla nich prowizji
  • Szybki i łatwy eksport i import danych przy pomocy standardowych arkuszy Excel
  • Proste i szybkie raportowanie jak i dostęp do zaawansowanych narzędzi raportujących na każdym poziomie systemu, integracja z Power BI
  • Integracja i monitoring mediów społecznościowych i blogów,
  • Aplikacja mobilna
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji i mechanizmów Machine Learning od Microsoft, np. boty odpowiadające na zapytania ofertowe i powtarzające się zgłoszenia

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ARP Estate Extensions lub wdrożyć to rozwiązanie w swojej firmie?

Skontaktuj się z nami klikając TUTAJ lub zadzwoń do nas +48 61 624 24 98. Chętnie udzielimy odpowiedzi na wszystkie pytania.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Paweł Skała-Piekoś

Paweł Skała-Piekoś

Pasjonat nowoczesnych technologii oraz szeroko pojętej komunikacji. W zespole ARP Ideas odpowiedzialny za marketing.